ULF Linjen

Af: Rasmus Svendstrup

Udviklingshæmmedes landsforbund (ULF) har en telefon rådgivning, kaldet ULF Linjen. Grunden til at denne rådgivning blev lavet handler om, at man i ULF tror på, at mennesker med udviklingshandicap selv er eksperter i emner, der berører deres eget liv.

Jeg har i den forbindelse snakket med Tom Christiansen fra ULF og han sagde blandet andet: Det er svært at svare på, hvor mange opkald at ULF Linjen får om ugen. Man regner med, at man får to opkald i timen, når de holder åbent om aftenen.

Der findes en frivillig uddannelse, som er delt op i 3 moduler, så man ved hvad man skal svare, hvis der en en der ringer. Der er i mellem 12 til 14 personer som er færdiguddannet. Man kan også tage telefonen, hvis man ikke er færdiguddannet. Der vil altid være en bagvagt som kan svare på nogle af spørgsmålene, hvis personen, der tager telefonen ikke kan. Hvis man ikke kan svare på spørgsmålene, bliver man spurgt om at ringe et andet tidspunkt, eller på en anden dag. Det kan for eksempel være spørgsmål, der har med ULF Ferie at gøre, eller man har spørgsmål, der handler om ULF´s aktiviteter i det område, hvor man bor.

Man behøver ikke at være medlem af ULF for at ringe. Man spørger ikke om man er medlem. Det er også vigtigt at sige at vedkommende har tavshedspligt, så man kan spørge om noget personligt, hvis det er det.

Hvis man har behov for at ringe til ULF linjen har den åben alle dage fra kl. 10.00 til kl. 14.00, samt mandag til torsdag kl. 18.00 til kl. 21.00. Du kan ringe på telefonnummeret: 75 72 46 88.

Interview med Linda Zeeberg

På besøg hos dronningen