Af: Hans Westergaard
Jeg så dronningens nytårstale, som var supergod og fornuftig som sædvanlig. Hun fortalte, at hun havde planer om at abdicere og overlade tronen til sin søn Frederik. Det fyldte mig, og sikkert også andre mennesker, med stor undren, men på den anden sine side, kunne jeg også godt forstår, at når man tager dronningens alder i betragtning, at hun finder tiden inde til at stoppe sin gerning.
Jeg fandt talen interessant og besluttede mig for at beskæftige mig med, hvilken rolle og gerninger hun har præsteret gennem tiden.
Dronning Margrethe blev født i 1940. Hun gik på Zahle skole og studerede i England og Frankrig.
Hun har en del erindringer om besættelsen selv om hun var meget lille.
Hun kan huske at luftalarmen ringede, når de tyske flyvere fløj over Danmark, og hun måtte sammen med sin familie flygte ned i beskyttelsesrummet. Da befrielse af Danmark fandt sted, gik hun rundt og delte bolsjer ud til frihedskæmperne, som var tilstede på Amalienborg. Frihedskæmperne var klædt i cottoncoat med armbind om armen. Mange år senere da dronningen var på besøg i udlandet, var der en mand der hilste på hende og fortalte om episoden med bolsjeuddelingen på Amalienborg.
Dronningen overtog tronen efter sin far i 1972 og startede så sin karriere med en stor ansvarsfølelse, som hun betragter som en vigtig egenskab at være i besiddelse af her i livet.
Hendes karriere har i tidens løb bestået af mange ting, så som at skrive lovene under, deltage i kulturelle aktiviteter, som foreksempel åbningen af ny kunstudstillinger og til sidst men ikke mindst, være på udlandsrejser for at repræsentere det danske land og dets erhverv og kultur, så udlandet for et godt indtryk af Danmark og den danske befolkning .
Udover at være dronning og have de før nævnte opgaver har hun også andre roller som består af , ægtefælle, mor og bedstemor. Hendes rolle som bedstemor har hun en lidt tvetydigt forhold til, fordi hun på den ene side ikke har så meget tid sammen med dem, som andre bedsteforældre har med deres børnebørn. Hun føler heller ikke at være i besiddelse af pædagogik og tålmodighed som er vigtigt, når mand er sammen med børn. Tilgengæld bliver hun fyldt med glæde, når det går børnebørnene godt, og de foreksempel tør overvinde den grænse børn kan have med at gå hen og give fremmed mennesker hånden og sige goddag. Hun siger selv, at den egenskab er vigtigt at være i besiddelse af, fordi man ved hjælp af denne handling kan modtage så meget i glæde og positive oplevelser i samspild med sine medmennesker.
Dronningen har altid været god til at samle befolkningen i landet i form af sine nytårstaler, hvor hun bringer vigtige emner op, som foreksempel møde sine medmennesker med empati og gensidig respekt på trods af forskellige holdninger til kultur, religion og politik. Dermed er dronningen et stor forbillede for den danske befolkning og samtidig også et samtaleemne, der kan anvendes i mange sociale sammenhænge.
Vi kan konkludere at dronningen har haft stor betydning for danskerne, både på det faglige område i form af åbninger og besøg på virksomheder og kulturelle institutioner samt på udlandsrejser, hvor hun repræsenterer Danmark og dets befolkning.